O programu ****************************************************************************************** * O historické sociologii ****************************************************************************************** V posledních čtyřech desetiletích jsme svědky toho, že se na světové odborné scéně dynamic rozvíjí obor označovaný jako "historická sociologie" nebo také jako "historická srovnávací (komparativní) sociologie". Je to obor, který má své klasické autory (Weber, Elias aj.) i významné badatelské osobnosti dneška (Eisenstadt, Tilly, Skocpol, Mann, Wallerstein). Běhe zmíněného období v něm bylo publikováno velké množství nových, mnohdy široce diskutovanými poznatků a myšlenek. Obor má svá odborná periodika (Journal of Historical Sociology vycház r. 1988, časopis Historická sociologie od r. 2009), odborná fóra i zastoupení v rámci Mezinárodní sociologické asociace ISA (Working group 02 Comparative Sociology). Je reprezentován obsáhlou vědeckou literaturou, řadou učebnic (Abr 1985, Smith 1991, Szakolczai 2000, Bühl 2003, Schützeichel 2004, Šubrt 2007, Romanovskij 2 2013), a také pracemi slovníkového charakteru (Delanty – Isin 2003). Také v České republic historická sociologie během posledních let svoji pozici. V relativně krátké době zde bylo přehledových knižních monografií (J. P. Arnason 2009, Holubec 2009, M. Havelka 2010, Šubrt Arnason 2010, Kalenda 2014, Maslowski – Šubrt 2014). Pracoviště oboru Historické sociologi humanitních studií Univerzity Karlovy zahájilo výuku oboru v rámci magisterského navazujíc akademickém roce 2009/2010; dva roky poté bylo otevřeno doktorské studium. Historickou sociologii nelze chápat jako nějaké hybridní spojení historie a sociologie. Je vycházející z předpokladu, že obecným předmětem sociologie je historická, časoprostorově d sociální realita. V souladu s touto premisou lze historickou sociologii definovat jako spe teoretickou a metodologickou perspektivu zaměřenou na dlouhodobé sociální procesy, jakož i rozdílů a podobností různých dějinných období. Klíčovým tématem historické sociologie je m Dalšími tématy jsou otázky sociální změny, civilizační analýzy, náboženské a kulturní plur států a národů, formování světového systému, integračních a dezintegračních procesů a glob trendů. Historická sociologie dnes představuje velmi rozmanitý a vnitřně diferencovaný obo rozvíjet obecnou teorii, má řadu teorií speciálních, rozbíhá se do řady specializovaných s výzkum i na empirické úrovni. Její studium není nějak úzce oborově orientované a není ani teorii či metodě. V teoretické části je zdůrazňována multiparadigmatičnost oboru, ve výzku pluralita metodologických přístupů. Typické jsou pro ni interdisciplinární přesahy do jiný řadě do historie, ale také do antropologie, politologie a ekonomie. ****************************************************************************************** * Historická sociologie u nás ****************************************************************************************** Cílem studijního oboru Historická sociologie na FHS UK [ URL "https://fhs.cuni.cz/FHS-4.ht rozvíjet badatelskou činnost a pedagogickou přípravu odborníků se zaměřením na problematik sociálních procesů a trendů, jež významným způsobem ovlivňují život soudobých společností. porozumět těmto otázkám vyvolává požadavky na rozvoj adekvátních teoretických a metodologi a zároveň na specifickou přípravu vysokoškolských studentů. Průběh studia historické socio rozčleněn do tří základních bloků, ve kterých studenti nabývají specifické znalosti a dove blok, který lze označit jako teoreticko-historický, nabízí kurzy věnované obecným teoretic historické sociologie a civilizacionistiky. Druhý blok – metodologicko-výzkumný – seznamuj základními přístupy a problémy sociologické a historické metodologie. Třetí blok má charak a specializační. Takto koncipovaná výuka by měla – jak z hlediska úrovně znalostí, tak i z praktického osvojení potřebných dovedností – připravit studenty na budoucí výkon jejich po už je budou vykonávat v oblasti akademické (badatelské) či mimoakademické (úřady, agentury instituce, poradenské firmy, redakce apod.). Koncepce výuky vychází z předpokladu, že abso by neměl být jednostranně, úzce zaměřeným odborníkem, nýbrž kvalitně vzdělaným jedincem, k relativně širší škálou znalostí a dovedností a je otevřený, flexibilní a schopný reagovat potřeby a požadavky, které před společnost klade soudobý vývoj. Absolventi oboru by měli d o nejrůznějších společenských jevech, problémech a tématech v širších historických i terit souvislostech, sestavovat a řídit odborné projekty, shromažďovat a vyhodnocovat specializo analyzovat data kvantitativní i kvalitativní povahy, vytvářet zprávy, expertizy, posudky a