Charakter a struktura studia ****************************************************************************************** * Charakter studia ****************************************************************************************** Text akreditace [ URL "HISO-192-version1-text_akreditace.pdf"] Studijní plán v prezenční fomě [ URL "http://is.cuni.cz/studplan/html/2013/YMHIS13"] , v k [ URL "http://is.cuni.cz/studplan/html/2013/YMKHIS13/"] Studijní program je koncipovaný jako dvouletý a jsou do něj přijímáni uchazeči s titulem b písemných přijímacích zkoušek. Zhruba polovina předmětů v rámci studijního plánu má teoretickou povahu, druhá polovina je na osvojení výzkumných metod a technik, a to jak z oblasti kvantitativní, tak i kvalitativ Studium není nějak úzce oborově orientované a není ani založeno na nějaké jedné teorii či teoretické části je neustále zdůrazňována multiparadigmatičnost oboru, ve výzkumné oblasti metodologických přístupů. Ve vyučovaných předmětech lze navíc zaznamenat i řadu přesahů do prvé řadě do historie, ale také do antropologie, politologie, ekonomie či kulturologie. Záměrem výuky není produkovat úzce zaměřené odborníky, nýbrž humanitně vzdělané jedince, k relativně širokou paletou znalostí a dovedností. ****************************************************************************************** * Struktura studia ****************************************************************************************** Vyučované předměty lze rozdělit do tří základních bloků: První teoreticko-historický blok nabízí kurzy věnované obecným teoretickým koncepcím histo a civilizační analýzy a dále perspektivám historické sociologie ve vztahu k problematice v náboženství, národů, nacionalismu, ekonomiky, politiky, státu, demokracie a každodennosti. předmětům patří kurzy Historická srovnávací sociologie a Úvod do civilizacionistiky, které Šubrt a Johann P. Árnason. K dalším vyučujícím patří Miloš Havelka (Historická sociologie a náboženství), Nicolas Maslowski (Historická sociologie politiky), Jan Štemberk (Ekonomic historicko-sociologické perspektivě), Bohuslav Šalanda (Každodennost v perspektivě histori věd) a jiní. Na výuce v tomto bloku se příležitostně podílejí i někteří zahraniční profeso Jaroslaw Kilias. Druhý metodologicko-výzkumný blok seznamuje studenty se základními přístupy a problémy soc určité míry i historické metodologie. Výklad výzkumných metod a technik je orientován na k kvalitativní metodologii a je doveden do aplikační roviny (biografický výzkum, grounded th analýza, stratifikační výzkum, sekundární analýza dat z datových archivů, historická práce Výuku těchto předmětů zajišťuje Jiří Šafr, Radka Dudová, Martin Vávra, Jan Štemberk či Ale Třetí povinně-volitelný blok má charakter výběrový a specializační. Jeho jádro tvoří čtyři předmětů: 1. Teorie sociální změny a modernizačních procesů 2. Historická sociologie kultury a každodennosti 3. Historická sociologie politiky a mezinárodních vztahů 4. Temporalita sociálních procesů a občanská společnost (od ak. roku 2023/2024)